tirsdag den 29. maj 2012

Digte der brænder - Af David Roma


Drømmer om digte der brænder
mod silketyndt pergamentpapir
Skriften er knitrende og kaligrafisk
som om penslen var i flammer
da den blev svunget i orange og sort 
Jeg kan ikke læse selve skriften
men symbolerne og billederne
bag linierne træder frem
Jeg ved ikke hvem der har skrevet dem
Dig, mig eller en engel
men det er måske også mindre vigtigt
Det første er i hvert fald
oprørsk og guddommeligt
og handler om
engle, løver
og verdens altergang

Det andet handler om
kvinder fra alle verdens kontinenter 
der danser rundt om en lille dreng
der bliver til Gud
eller i det mindste en rigtig mand
når han bliver kysset
af den kvinde der oprigtigt føler
at han er hendes sigøjnerprins
og hun hans   -       alt
De står i en rundkreds, alle kvinderne 
vrider deres hofter, klapper i deres hænder
og skiftes til at træde ind
De fleste kysser ham, kysser ham inderligt
kysser ham vulgært, kysser ham mens de
tænker på om det er godt nok,
kysser ham liderligt,
kysser ham moderligt, søsterligt, kærligt
nogle kysser ham påtvunget, påtaget,
med tungen alt for langt inde i hans mund,
eller i deres egen mund, nogle stønner
uden rigtigt at mene det
og de fleste smager alt for meget af deres egne safter. Til sidst træder en ensom lille pige med gyldne lokker og grønne øjne ind
Hun ser på ham længe, ser ham dybt i øjnene
til han forsvinder derind
Hun går hen til ham, han venter på kysset
men i stedet tager hun hans hånd og fører ham ud 
De følger månens sti ud til vandet
hun tager ham op på en klippe
ser ham længe i øjnene, denne gang helt tæt på
Til sidst kysser hun ham
mens skorpionerne gnistrer i det gule sand under dem
og da kysset ophører
ser verden ud som om den er vævet i silke 


I det tredje digt ser jeg dig
med en jadesten i hånden
finde din vej ind i labyrintens midte
hvor du løfter dit sneglehus
og lytter til Guds stemme
ligesom den polynesiske kvinde
jeg drømte om
fandt sin konkylie i sydhavet
og løftede det op til mit øre
så jeg hørte oceanets brøl
runge ud i evigheden
mens hun så op på mig
med et hvidt smil og nøgne bryster der var dine   
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar